Verbeterde academische prestaties door natuurlijk daglicht
Onderzoek heeft consequent een sterk verband aangetoond tussen natuurlijk daglicht en verbeterde academische prestaties. Studenten in klaslokalen met veel zonlicht behalen doorgaans hogere testscores en vertonen een betere concentratie vergeleken met studenten in kunstmatig verlichte omgevingen. Een onderzoek van de Heschong Mahone Group ontdekte bijvoorbeeld dat studenten in klaslokalen met het meeste natuurlijke daglicht 20-26% sneller vooruitgang boekten bij wiskunde- en leestoetsen vergeleken met leeftijdsgenoten in donkerdere klaslokalen.
Bron: ASE
Bovendien verbetert blootstelling aan natuurlijk licht de productie van serotonine in de hersenen, een belangrijk hormoon voor stemmingsregulatie en focus, wat een optimale leertoestand creëert. Daglicht minimaliseert ook oogbelasting en vermoeidheid, waardoor leerlingen langer betrokken kunnen blijven. Scholen die daglicht in hun ontwerp prioriteit geven, bevorderen niet alleen lichtere ruimtes, ze kweken ook helderdere geesten.
Verdere studies ondersteunen deze bevindingen. Onderzoek van University College London benadrukt dat natuurlijk licht positief bijdraagt aan hogere academische prestaties bij lezen en wetenschap, en de aandacht, stabiliteit van het circadiane ritme en de algehele gezondheid ondersteunt, wat op zijn beurt leidt tot betere academische resultaten.
Bron: UCL
Bovendien blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in het Journal of Research in Health Sciences dat blootstelling aan fel licht gedurende de dag de stemming, alertheid, concentratie en energieniveaus verbetert. Dit zijn allemaal factoren die van belang zijn voor effectief leren.
Bron: Sunlight Inside
Vragen? Neem contact op met
Bernhard
E-mail: bernhard@techcomlight.nl